Brezglutenska dieta – rešitev ali muha enodnevnica?

23. okt. 2014

Gluten je trn v peti vse več ljudem. Nekaterim zaradi resnih zdravstvenih težav, drugim zato, ker je postalo »pljuvati« čez gluten popularno, zadnji se poslužujejo brezglutenske diete zgolj zato, da bi izgubili nekaj kilogramov. Pa je res tako slab?

Nekateri strokovnjaki se nagibajo k možnosti, da ljudje nismo popolnoma razvili sposobnosti prebavljanja te beljakovine v žitih. Podobno, kot je z laktozo.

Gluten je namreč razmeroma nova substanca v hrani. Preden se je razvilo poljedelstvo – približno 10.000 let nazaj, so naši predniki jedli sadje, oreške, zelišča in meso živali, ki so jih ujeli.

S poljedelstvom smo začeli uživati tudi žita, človeško telo pa nima vseh encimov, ki so nujni za razgradnjo glutena.

Do te težave je prišlo tudi z razvojem tehnologije. Zdaj je mnogo žitaric biološko predelanih, zato vsebujejo več glutena, kot so ga včasih.

Poleg tega zdaj gluten vsebuje ogromno jedi. Gluten dokaj lahko izločimo iz žitaric in ga uporabimo kot gostilo v omakah, sladicah, jogurtih ...

Razlika med celiakijo in intoleranco

Tisti s celiakijo ne prenesejo niti malo glutena. Njihovo telo ga razume kot napad na telo – ob vnosu v telo se sproži avtoimunski odziv. Gluten v tem primeru dejansko spremeni delovanje tankega črevesja, ki zaradi razdraženosti ne more vsrkavati nobenih vitalnih nutrientov, zato lahko pride do nevarne podhranjenosti. Posledično pride tako do poškodb črevesnih celic.

Glutensna intoleranca ne zahteva, da se popolnoma odpovemo glutenu, le občutno moramo zmanjšati njegovo uživanje. Koliko, je odvisno od posameznika.

Če boste s pomočjo raziskav izključili, da imate celiakijo, vam bo zdravnik svetoval, da iz prehrane izključite gluten za recimo dva tedna. Če boste s tem opazili manj težav, recimo napihnjenosti, glavobola in utrujenosti ter bolečin v sklepih in mišicah, obstaja velika verjetnost, da je bil gluten kriv za vaše težave.

Posebna dieta

Če imate celiakijo ali pa glutena le ne prebavljate dobro, boste morali spremeniti prehrano.

  • Odpovedati se boste morali pšenici, ječmenu, rži, kamutu, rižu, piri in ostalim žitaricam, ki vsebujejo gluten.
  • Lahko pa si privoščite ajdo, amarant, koruzo, sojo in podobno.

Ker številna že-pripravljena živila vsebujejo gluten – tudi sojina omaka, pivo, nekatere mesnine,  juhe iz vrečke, pudingi, karamele in ostale instant jedi – je najbolje, da se osredotočite na sveža živila, torej sadje, zelenjavo, meso in stročnice.

Le če boste sami pripravljali svojo hrano, boste lahko prepričani, da ne vsebuje glutena.

A pozor! Gluten se ne skriva le v prehrani. Najdemo ga tudi v nekaterih ličilih, prehranskih dopolnilih ali zdravilih.

Ni nujno, da bo to rešilo vse vaše težave

Četudi bo sprva zgledalo, da ste našli krivca za svoje slabo počutje, ni nujno, da je res gluten kriv za vse. Nekateri strokovnjaki menijo, da »glutenska intoleranca« sploh ne obstaja.

Ogromno ljudi se je odločilo za brezglutensko dieto brez pravega razloga – nekateri tudi zato, da bi shujšali, pa so bili nagrajeni le z vitaminsko podhranjenostjo. Številnim zapriseženim glutenski dieti primanjkuje B vitaminov in vlaknin.

Zakaj torej brezglutenska dieta še vedno uživa toliko pozitivnih ocen? Večina meni, da zato, ker se ljudje začnejo na splošno bolj zdravo prehranjevati. Bolj pozorni so na sveža živila in ne iščejo več bližnjic v sendvičih, testeninah, zmrznjenih jedeh in hitri hrani.

Današnji nauk

Poslušajte telo. Z majhnimi spremembami in opazovanjem, lahko dodobra izboljšate svoje počutje. Uživanje sveže in raznovrstne hrane še nikoli ni škodilo, če pa bi radi zabredli v ekstreme, je bolje, da se pred tem posvetujete s svojim zdravnikom.

Oznake