Kako obvarovati otroka – še pred zanositvijo?

1. apr. 2016

Ali ste vedeli, da so v Združenih državah Amerike z obveznim dodajanjem folne kisline v žitne izdelke od leta 1998 obvarovali v povprečju 1300 otrok na leto? 

To pomeni, da strokovnjaki ocenjujejo, da so v 18 letih preprečili resne nevrološke težave ali celo smrt več kot 23.000 otrok. Po uradnih ocenah je namreč toliko manj otrok, rojenih z različnimi stopnjami duševne in/ali telesne prizadetosti, ki se pojavijo zaradi nepravilnosti v razvoju tako imenovane nevralne cevi zarodka. Ta pa je osnova za razvoj možganov in hrbtenjače. Te nepravilnosti pa so dokazano povezane s pomanjkanjem folne kisline v materinem telesu – in jih je mogoče v veliki meri preprečiti.

Slovenija: napake pri razvoju nevralne cevi pri 1 na 1400 rojstev

Vsako leto se v Evropi pri 5000 nosečnostih pokažejo nepravilnosti v razvoju nevralne cevi ploda, ki med drugim povzročajo težave pri oblikovanju možganov in lobanje. To pa ima resne posledice za novorojenčke in njihove družine, piše v novembrski izdaji British Medical Journal (BMJ). Jemanje dodatka folne kisline pred nosečnostjo in med zgodnjo nosečnostjo lahko v veliki meri zmanjša tveganje, poudarijo pri BMJ.

V Sloveniji do napake pri razvoju nevralne cevi pride pri 1 na 1400 rojstev. To pomeni od 12 do 14 zarodkov na leto.

Pri BMJ še ugotavljajo, da bi bilo zato priporočljivo slediti vzoru ZDA in uvesti obvezno dodajanje folne kisline v posamezna živila. Do takrat pa so ženske tiste, ki morajo poskrbeti za uživanje priporočene dnevne vrednosti folne kisline.

400 µg folne kisline na dan = do 70 % manjše tveganje za poškodbe nevralne cevi

Strokovnjaki priporočajo uživanje 400 mikrogramov folne kisline na dan že vsaj en mesec pred spočetjem, pa tudi med nosečnostjo in dojenjem. Uživanje zadostne količine folne kisline pred nosečnostjo in v prvem trimesečju nosečnosti lahko zmanjša za do 70 % tveganje za poškodbe nevralne cevi. Ženske, ki načrtujejo nosečnost, morajo tudi vedeti, da oralna kontracepcija otežuje presnovo folne kisline – zato je v telesu ob prenehanju jemanja kontracepcijskih tablet praviloma ni dovolj. Strokovnjaki zato priporočajo ženskam, naj začnejo načrtno uživati več folne kisline takoj po prenehanju jemanja oralne kontracepcije. Posledice pomanjkanja folne kisline so lahko namreč tudi ponavljajoči se spontani splavi

Seveda je precej nosečnosti tudi nenačrtovanih – v tem primeru je priporočljivo, da začne ženska jemati folno kislino, takoj ko izve za nosečnost.

Ker je folna kislina (ali vitamin B9)  vodotopna, se presežek, ki ga telo ne uporabi, izloči iz telesa z urinom in blatom.

Kako zaužiti zadostno količino folne kisline?

Živila, ki vsebujejo dosti folatov (naravno obliko folne kisline), so med drugim: zelenolistna solata, brokoli, cvetača, beluši, stročnice (fižol, grah …), avokado, polnozrnata žita, pomaranče in rdeča pesa.

Danes je iz naravnih virov težko dobiti priporočeno količino folne kisline, ker:

  • dosti živil pripotuje od daleč in čaka vsaj nekaj dni na prodajnih policah, dokler jih mi izberemo – v tem času izgubijo večino mineralov, vitaminov in drugih hranil,
  • s toplotno obdelavo uničimo večino folne kisline,
  • ne pojemo zadostne količine (za priporočen dnevni vnos bi morali na primer zaužiti 6 srednje velikih pomaranč, 280 g solate oziroma zelo veliko skledo ali 2 in pol srednje velika avokada).

Zato strokovnjaki priporočajo uživanje kakovostnega prehranskega dopolnila, ki zadosti priporočeni dnevni potrebi po folni kislini. Najboljši izkoristek folne kisline omogoča naravno pridobljen vitamin, saj ga naše telo lažje prepozna in posledično boljše absorbira. 100% naravna ALL IN A DAY Folna kislina je pridobljena iz naravnega izvlečka limonine lupine.

Viri:

http://www.cdc.gov/mmwr/preview/mmwrhtml/mm6401a2.htm

https://www.sciencedaily.com/releases/2015/11/151124204319.htm

http://www.cdc.gov/ncbddd/folicacid/features/keyfinding-folicacid-impact.html

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3257747/