Olje - modna muha ali esencialno živilo

13. jan. 2014

Prehrana, ki vsebuje prevelike količine nasičenih maščob, najdemo jih predvsem v mesu, maslu, siru in mleku, lahko vpliva na višji nivo holesterola in na dolgi rok celo težave s srcem.

Vendar je zmotno misliti, da se moramo izogibati kakršnekoli maščobe. Nasprotno, zaradi vsebnosti esencialnih maščobnih kislin, v maščobah topnih vitaminov (A, D, E in K) ter antioksidantov, so maščobe življenjskega pomena.

Esencialne maščobne kislinesoza normalno delovanje telesa nujno potrebne. To so kisline, ki jih naše telo ne more proizvajati samo, zato moramo poskrbeti za njihov zadosten vnos s prehrano.

Poznamo dve skupini esencialnih maščobnih kislin:

  • omega-3 maščobne kisline, z njimi so bogate predvsem ribe in
  • omega-6 maščobne kisline, najdemo jih predvsem v rastlinskih oljih.

Poleg vsebnosti zdravih maščob, nujnih za pravilno delovanje našega telesa, imajo rastlinska olja še veliko drugih pozitivnih učinkov, zato se zelo priporoča, da kakšnega vključite tudi v svoj jedilnik.

Katero olje izbrati?

Pri tem je pomembno, da izberete kvalitetno olje, po možnosti hladno stiskano in nerafinirano. Tako olje je res kvalitetno in bogato s hranilnimi snovmi. Pri pripravi jedi bodite pozorni na temperaturno obstojnost, saj nekatera olja za uporabo pri višjih temperaturah niso primerna. Ta olja je najbolje uporabljati hladna – kot dodatek solatam in drugim jedem.

Vsi verjetno že poznate koristi olivnega in bučnega olja, tokrat pa predstavljamo nekoliko manj poznana olja, ki si tudi zaslužijo našo pozornost.

Laneno olje

Laneno olje se pridobiva iz suhih lanenih semen. Je dokaj blagega okusa ter prijetne arome in je imeniten dodatek jedem vseh vrst, tako solat kot kuhanih jedi, zlasti zelenjavnih. Prav tako se lahko uporablja kot dodatek k jogurtom in ostalim mlečnim izdelkom.

Zaradi velike vsebnosti vlaknin je laneno olje odlično za pospeševanje prebave.Bogato je tudi z antioksidanti, ki predstavljajo odlično preventivo pred pojavom rakavih obolenj. Laneno olje je najboljši rastlinski vir omega-3 maščobnih kislin, vsebuje jih namreč od 50 do 60 %. Prav zaradi visoke vsebnosti omega-3 maščobnih kislin imauživanje lanenega olja še mnogo ugodnih učinkov:

  • koža postane gladka,
  • poveča se imunska odpornost,
  • rane se celijo hitreje,
  • poveča se življenjska energija,
  • zmanjša se občutljivost na stres,
  • izboljša se hormonsko ravnovesje,
  • znižajo se vrednosti maščob v krvi.

Konopljino olje

Hladno stiskano konopljino olje je pridelano iz semen izbranih vrst jedilne konoplje. Olje ima prijetno nežen okus po oreščkih.

Konopljino olje je bogat vir omega-3 maščobnih kislin in poleg tega vsebuje kar osem esencialnih aminokislin, veliko vitaminov B-kompleksa ter vitamin E.

Konopljino olje je eno od redkih olj, ki vsebuje esencialno maščobno kislino GLA (gamalinolensko kislino), ki je pomembna za imunsko odpornost, saj pospešuje zdravljenje vnetnih procesov.

Gamalinolenska kislina ugodno učinkuje tudi pri:

  • boleznih srca in ožilja,
  • sladkorni bolezni,
  • alergijah,
  • predmenstrualnem sindromu,
  • sladkorni bolezni,
  • osteoporozi, …

Sezamovo olje

Olje, pridobljeno iz sezamovih semen, ima izrazito aromo in je odlično za pripravo začinjenih omak ali kot polivka za solato. Prav tako se lahko uporablja tudi pri kuhanju, saj je neobčutljivo na visoke temperature.

Sezamovo olje je bogat vir esencialnih maščobnih kislin in aminokislin, zlasti metionina in triptofana, ki sta pomembna za dobro delovanje ledvic in jeter. Vsebuje tudi veliko vitaminov A, B in E, kalcij, magnezij in fosfor. Bogato je z antioksidanti, ki nevtralizirajo delovanje prostih radikalov in tako zavirajo procese staranja. Sezamovo olje med drugim tudi izboljšuje kri in preprečuje bolezni vranice. Deluje kot blago odvajalo.

Sezamovo olje lahko uporabljate tudi pri masaži (20 odstotna koncentracija), saj blaži posledice revmatičnih in kožnih obolenj. Prav tako pomaga tudi pri luskavici in suhih ekcemih.

Olivno olje

4 jedilne žlice oljčnega olja dnevno imajo dokazan vpliv na zniževanje holesterola (zaradi oleinske kisline) in na zaščito lipidov v krvi pred oksidativnim stresom (zaradi polifenolov).
Oleinska kislina sodi med nenasičene maščobne kisline in ima varovalni učinek na zdravje, kar potrjujejo številne študije. Daje olju stabilnost in ga varuje pred oksidacijo ter kvarjenjem, hkrati pa blagodejno deluje na srčno-žilni sistem.

Polifenoli iz oljčnega olja varujejo LDL holesterol (holesterol nizke gostote) pred oksidativnimi poškodbami molekule, s tem pa preprečujejo zaporedje procesov, ki so škodljivi za srce in ožilje.

Mandljevo olje

Mandljevo olje se pridobiva iz plodov mandljevca. Je bledo rumene barve in nežnega vonja. Zaradi odličnega okusa ga priporočamo pri pripravi različnih toplih in hladnih jedi, zlasti hladnih solat, juh, tudi nežnih vrst mesa in seveda sladic.

Pri prehrani otrok in dojenčkov se mandljevo olje uporablja kot dodatek raznim kašicam, juham in prikuham. Vsebuje namreč veliko vitaminov A, B1, B2, B6 in vitamina E ter nenasičenih maščobnih kislin in je poleg tega še odličnega okusa.

Redno uživanje mandljevega olja naj bi pozitivno vplivalo na:

  • prebavni trakt,
  • znižanje holesterola,
  • živčni sistem in
  • delovanje možganov.
Oznake