RAZBIJAMO MITE: Je sol slaba za naše telo?

28. jun. 2016

Navkljub zdravstvenim opozorilom je sol še vedno vsakodnevni sopotnik naše kuhinje in jo uporabljamo pri pripravi vsakega obroka. Nekatere študije celo navajajo, da je vnos premajhne količine soli v naše telo lahko škodljiv – tukaj pa se pojavi zmeda.

Zdravstvo nas venomer opozarja, da je sol slaba in naj svojih jedi ne solimo prekomerno. Sol naj bi namreč povzročala več zdravstvenih težav, vključno s povišanim krvnim pritiskom in srčno-žilnimi boleznimi.

Navkljub zdravstvenim opozorilom je sol še vedno vsakodnevni sopotnik naše kuhinje in jo uporabljamo pri pripravi vsakega obroka. Nekatere študije celo navajajo, da je vnos premajhne količine soli v naše telo lahko škodljiv – tukaj pa se pojavi zmeda.

Kaj je sol?

Sol ali natrijev klorid (NaCl) je najbogatejši jedilni vir natrija. Slednji je pomemben elektrolit, ki skrbi za normalno kroženje telesnih tekočin (kri, limfa), živčni prenos signalov in delovanje mišic. [1]

Sol je v določenih živilih že naravno prisotna, poleg tega pa jo kot dopolnjevalko okusov dodajajmo v večino jedi.

Skozi zgodovino so sol večinoma uporabljali kot naraven konzervans, saj je živila dalj časa ohranjala užitna. Visoka količina soli lahko prepreči nastanek bakterij, ki povzročijo, da se živilo pokvari.

Ves čas pa sol pridobivamo iz enakih virov – morja in rudnikov soli.

Vpliv soli na zdravje srca

Zdravstvo opozarja, naj bi skozi cel dan užili manj kot 6 g soli.[2] To je približno 1 čajna žlička. Vendar raziskave kažejo, da 90 % prebivalstva uživa več, kot narekujejo strokovnjaki. [3]

Trdijo, da prekomerno uživanje soli povzroča zvišanje krvnega pritiska in s tem povečuje tveganje za nastanek srčno-žilnih bolezni. [4]

Kljub vsemu, številne raziskave pravijo, da prekomerno uživanje soli nikakor nima vpliva na posameznike, ki so zdravi – nevarna pa je za posameznike, ki trpijo za hipertenzijo. To je bolezensko stanje, v katerem imajo posamezniki stalno povišan krvni pritisk, slednji pa je glavni dejavnik tveganja za nastanek bolezni srca in ožilja in je največkrat posledica procesov staranja in/ali slabega življenjskega sloga.

Epidemiološke raziskave kažejo, da se v starosti nad 35 let v razvitih državah Srednje in Severne Evrope hipertenzija pojavi pri 45 % ljudi.[5]

Katera živila se naravno bogata s soljo?

Omenili smo, da določena živila že sama po sebi vsebujejo sol.[6] Večinoma gre za vnaprej pripravljene in zamrznjene jedi:

  • slani prigrizki,
  • instant ali konzervirane juhe,
  • kruh,
  • skuta,
  • nekateri kosmiči.

Če želite zmanjšati dnevni vnos soli, pred nakupom živila, preberite vsebnost natrija. 

Moram jesti manj soli?

Vsekakor ne smemo preslišati opozorila strokovnjakov, naj zmanjšamo vsebnost soli v naši vsakdanji prehrani. To opozorilo je še toliko bolj pomembno, če trpite za hipertenzijo oz. povišanim krvnim pritiskom. [7] 

V kolikor pa s povišanim pritiskom nimate težav in ste zdravi, svoj jedilnik napolnite s polnozrnatimi živili in bogatimi beljakovinami, da boste svoje zdravje še podkrepili.

Prekomerno uživanje soli ni zdravo – prav tako ni zdravo, če na sol kar pozabimo. Slednja vpliva na zmanjšanje slabega LDL holesterol in izboljšuje delovanje srca.[8] 

Zato tudi tukaj velja pravilo, da se moramo vselej držati zlate sredine in s soljo ne pretiravati, ne omejevati. 

Sensilab priporoča

Hiter prigrizek, ki ne vsebuje soli in je poleg tega še obogaten z dodatnimi vitamini in minerali je odličen, piškotkast SlimCut Diet Shake. Ste ga že preizkusili?