Skoraj nič ne jem, kilogrami pa vztrajno rastejo!?

30. jul. 2014

Vam je poznano? Imate občutek, da se vam dogaja krivica, saj skrbite za prehrano, ne jeste sladkarij, jeziček na tehtnici pa kljub temu kaže vedno bolj v desno. Predno zapadete v popolno depresijo in nejevoljo, si poglejte nekaj preprostih dejstev, kako določena neravnovesja v telesu vplivajo na to ali se redimo ali hujšamo.

Človeško telo je ubran sistem

Naša telesa imajo vgraviran mehanizem imenovan homeostaza, ki uravnava vse ključne procese in telo skrbno ohranja v ravnovesju. Ni ga boljšega in bolj natančnega mehanizma na svetu, kot je človeško telo, pravijo številni strokovnjaki.  

Za primer vzemimo telesno temperaturo, krvni tlak, ph krvi itd. Brez res natančnega uravnavanja teh procesov s pomočjo homeostaze sploh ne bi preživeli.

Ko eden izmed omenjenih procesov samo malo zaniha, naše telo temu ustrezno takoj odreagira, kar včasih občutimo, včasih pa tudi ne, saj gre za nezaveden proces. Skozi homeostazo se urejajo tudi naši hormoni.  Hormonsko ravnovesje je prav tako do potankosti v naprej določeno in tudi to  takoj odreagira na vsa morebitna odstopanja.

2 hormona za zdravo telesno težo

Za pridobivanje in izgubo teže sta ključna dva hormona: prvi je grelin, ki je odgovoren za napad lakote, drugi pa leptin, ki našim možganom sporoča, da je bilo vnešene hrane dovolj.

Njuno nihanje je torej ključno za nadzor naše telesne teže in ljudje imamo vsekakor nad njimi več nadzora kot ponavadi mislimo. Njuna homeostaza v telesu je obratnosorazmerna. Če imamo enega manj, drugi prevzame vodilno vlogo in obratno.

Pozor, ne sme nam primanjkovati leptina!

Sedaj pa poglejmo, kakšna je točno njuna vloga in na katerega moramo paziti, da nikakor ne sme biti v manjšini.

Kot že rečeno sta leptin in grelin hormona, ki uravnavata občutek lakote in nam sporočata, kdaj naj jemo in kdaj je bolje, da se umaknemo od hladilnika.

  • Grelin, ki se proizvaja v želodcu in trebušni slinavki, opozarja možgane na to, da je naš želodec prazen,
  • leptin, ki ga izločajo maščobne celice, pa spodbuja delovanje hormonov, ki zavirajo lakoto.

“Naš prijatelj” in hormon, ki nikakor ne sme biti v pomanjkanju v telesu je torej leptin. Kadar ga je premalo ali ga telo ne zazna, njegov primanjkljaj nadomesti grelin, posledica pa je nenormalna lakota in nabiranje maščobnih blazinic.

Kako leptin deluje?

Leptin se iz maščobnih celic izloči v cirkularni sistem, iz katerega potuje do največje žleze v možganih – hipotalamusa. Hipotalamus možganom javi, da je maščobe dovolj, zato lahko prenehamo jesti.

Dr. John Berardi iz Univerze Ontario pravi celo, da leptin ne samo zaustavlja apetit, temveč tudi poveča hitrost metabolizma, čeprav področje še ni dokončno raziskano.

Po tej logiki bi veljalo, več maščobe imamo v telesu, več leptina proizvajamo, saj le ta izvira iz maščobnih celic, hitrejši metabolizem imamo in manj smo lačni.  

Žal pa v primeru prekomerne telesne teže, kljub veliki količini maščevja in posledično proizvodnji leptina, nanj lahko postanemo odporni. To pomeni, da ga imamo v telesu dovolj, a le ta “ne dela”.

Kaj pomeni rezistenca oziroma odpornost na leptin?

V tem primeru proizvajamo ogromno leptina, vendar možgani kljub temu ne dobijo informacije, da je maščobe dovolj. Želja po hrani se tako ne zmanjša. Prav tako hitrost metabolizma ostaja upočasnjena.

Možgani bi znali v takem primeru celo misliti, da stradamo, saj ne zaznajo količine leptina, ki možgane obvešča o količini maščobe. Poveča se količina grelina, mi pa zapademo v začaran krog debelosti in yo-yo efektov.

Za hormone lahko poskrbimo z zdravim načinom življenja

K sreči se proti odpornosti na leptin lahko borimo z zdravo prehrano, ustreznimi prehranskimi dopolnili ter povečano količino spanca.

Uživajmo ribje olje

Študije so pokazale, da pri ravnovesju obeh hormonov, leptina in grelina pomaga ribje olje oziroma omega 3 z bogato vsebnostjo maščobnih kislin EPK in DHK.

Omega 3 je pomembna, saj je dnevno zaužijemo premalo, ima pa ključno vlogo pri delovanju srca in še več. Če ni v ravnovesju z omego 6, katero z zahodno prehrano zaužijemo preveč, naše telo postane zakisano, kar spet pomeni, da je master mehanizem homeostaze spet aktiven.

Naspimo se

Zelo pomemben je tudi spanec. Dober spanec je ključen za naše zdravje in ko ne spimo dovolj, naše telo ne deluje najbolje. Znano je, da prav pomanjkanje spanca naredi pravo opustošenje na področju naših hormonov.

Ko si ponoči ne privoščimo dovolj počitka, stopnja grelina v našem telesu naraste, upade pa leptin. Če imamo težave s spancem, si lahko pomagamo z naravno učinkovino kot je L-teanin, katero najdete v naravnih prehranskih dopolnilih ali v čaju.

Pokličimo prijateljico

Vsekakor ima tudi družabno življenje pomembno vlogo pri uravnavanju hormonov.

Jorge Cruise v svoji knjigi Happy Hormones natančno opiše, kako zelo je socializacija pomembna in da sprostitve v družbi najbližjih nobena zdrava hrana ali kakršnokoli drugo živilo ne more nadomestiti.

V telesu se med druženjem enostavno sproščajo hormoni, ki nas osrečujejo in posledično uravnavajo medsebojno delovanje.

Migajmo, migajmo, migajmo

Povečana fizična aktivnost bo tudi prispevala k preprečitvi leptinske rezistence. S tem ne mislimo, da je potrebno gibati dve uri dnevno.

Poslužite se preprostih trikov, katere lahko brez problema vkomponirate v svoje življenje.

  • Prenehajte uporabljati dvigalo,
  • avto zamenjajte za kolo,
  • med telefonskim pogovorom v službi se sprehajajte po pisarni,
  • namesto na kavico s prijateljico pojdite na sprehod in tako naprej.

Tu smo, da vam pomagamo

Prehranska dopolnila, ki povečujejo nivo leptina oziroma “hormona hujšanja”, kot ga radi poimenujemo, bodo vsekakor tudi prispevala svoj delež k zdravemu ravnovesju obeh hormonov in nerezistenci leptina.

Če imate težave s prehranjevanjem ali telesno težo, nam lahko pišete na nutricistka@sensilab.com in pomagali vam bomo, kot smo pomagali že tisočim pred vami.

Oznake