Ste tudi vi med njimi?

Ste tudi vi med njimi?

3. feb. 2017

Trenutno ima v Sloveniji sladkorno bolezen (diabetes) 6 odstotkov Slovencev, trend pa narašča. Obenem se ocenjuje, da ima še dobrih 9 odstotkov Slovencev prediabetes. Gre za povišano raven sladkorja v krvi, ki je nevaren predhodnik diabetesa. Večina izmed 184.000 Slovencev, ki ima prediabetes, tega sploh ne ve! Vas zanima, ali je tudi za vas napočil čas za krvne teste?

Kdo naj se testira za prediabetes?

Nevarnih 7:

  • Ste pretežki?
  • Imate več kot 45 let?
  • Vsak dan kadite?
  • Uživate več alkohola, kot je priporočeno?
  • Niste redno fizično aktivni?
  • Redno uživate hitro hrano ali hrano v menzah?
  • Ne uživate vsak dan več različnih kosov sadja in zelenjave?

Če ste na več kot tri vprašanja odgovorili z DA, vam lahko zazvoni alarm! Priporočamo testiranje vrednosti glukoze (sladkorja) v krvi.

Zakaj? Slaba opcija: če imate povišane vrednosti sladkorja v krvi in NE ukrepate, ste na dobri poti do sladkorne bolezni. Dobra opcija: Če veste, da imate povišane vrednosti sladkorja v krvi in TAKOJ ukrepate (kako ukrepati, sledi v nadaljevanju), lahko pravočasno preprečite razvoj sladkorne bolezni.

Kaj je sploh sladkorna bolezen (diabetes)?

Gre za bolezen, ko sladkor, ki nastane iz zaužite hrane, ne more iz krvi prehajati v celice. To prehajanje v normalnih okoliščinah omogoča hormon inzulin. Če je inzulina v krvi premalo ali če se celice nanj ne odzovejo, se vrednost krvnega sladkorja poveča.

Povišan krvni sladkor pa ima katastrofalne posledice za telo, predvsem na ožilje in srce: lahko privede do oslabelega vida in celo slepote, srčne ali možganske kapi, odpovedi delovanja ledvic in zaradi slabe prekrvavitve tudi do gangrene (odmrtja) stopal.

Da bi se izognili zapletom, je treba vrednosti krvnega sladkorja skrbno nadzorovati. Skrb za normalno vrednost sladkorja v krvi pa je tudi najboljši način, da se izognemo diabetesu.

Tveganje za sladkorno bolezen tipa 2 obstaja tudi pri starostni skupini od 25 do 34 let (Vir slike: Nacionalni inštitut za javno zdravje).

Kaj lahko sami storimo, da se obvarujemo pred diabetesom?

Sladkorna bolezen tipa 2, ki jo ima 95 % sladkornih bolnikov, se razvije postopoma. In zanjo so v veliki večini krive slabe življenjske navade. To pomeni, da jo lahko preprečimo, tudi če nam odkrijejo prediabetes – če pravočasno ukrepamo.

»Samo s spremembo življenjskega sloga – z zdravo prehrano in znižanjem telesne mase za od 5 do 10 % v 6 mesecih – je mogoče za več kot 60 % zmanjšati tveganje za nastanek sladkorne bolezni. Tako velikemu deležu učinkovitosti se do zdaj ni uspelo približati niti eno zdravilo,« je za časnik Delo poudaril prof. dr. Andrej Janež, predstojnik oddelka za endokrinologijo, diabetes in presnovne bolezni na UKC Ljubljana (Delo, 12. 11. 2016).

Glavnih 5 dejavnikov tveganja je:

  • debelost,
  • fizična neaktivnost,
  • kajenje,
  • neuravnotežena prehrana z visoko vsebnostjo nezdravih maščob in rafiniranih ogljikovih hidratov ter premalo sadja in zelenjave ter
  • prekomerno uživanje alkohola.

Torej se je treba izogibati tem 5 glavnim dejavnikom tveganja.

Kaj pa če nam zdrav življenjski slog ne gre preveč dobro od rok?

To vprašanje je predvsem na mestu za tiste, ki nimate prediabetesa, bi pa želeli nekaj storiti za svoje telo. Potem se potrudite uvajati zdrave navade v ne preveč zdrav vsakdanjik. Dve najpomembnejši področji, kjer lahko uvedete največ sprememb, sta telesna aktivnost in prehrana.

Vsako gibanje šteje!

Vse bolj je jasno, da brez gibanja ne bo šlo. Nedavne raziskave so namreč pokazale, da vpliv rednega gibanja pretehta vpliv debelosti. Torej ni vse v kilogramih – za zdravje ožilja in srca je bolje biti pretežek in redno telesno aktiven kot pa normalno težek in neaktiven. In dovolj je že pol ure hitre hoje na dan!

Še nekaj namigov: vsako gibanje šteje! Zato pozabite na dvigalo in se raje sprehodite po stopnicah, med odmorom za malico pojdite na hiter sprehod, parkirajte malo dlje od službe in izkoristite priložnost za hojo, aktivirajte kolo …

Nezdravo hrano uravnotežite z zdravimi dodatki

Če se le stežka odrečete svoji redni dozi sladic, sladkega in slanega peciva in drugih manj zdravih razvad, potem vsaj poskrbite za hranljivo protiutež. Najboljša protiutež so živila z visoko vsebnostjo antioksidantov, ki so obenem znana tudi po protivnetnem delovanju v telesu.

Zakaj živila s protivnetnim delovanjem?

Zato ker si je medicinska stroka že enotna glede tega, da je v ozadju kroničnih bolezni, med katerimi je tudi sladkorna bolezen, dolgo trajajoče vnetje v telesu. Vnetje pa je imunski odziv telesa na nekaj, kar doživlja kot grožnjo. Kratkoročno je vnetje seveda dobro, dolgoročno pa pelje do bolezni.

Razlaga: kratkoročno imunski sistem poskrbi za onesposobljenje škodljivih snovi (bakterije, virusi, strupi …) in regeneracijo. Dolgo trajajoče vnetje pa poškoduje telesne celice in povzroči največ škode tam, kjer so naše šibke točke – katere so naše šibke točke, pa določa genska nagnjenost.

Zakaj se ohranja dolgo trajajoče vnetje? Ker ne odstranimo vzroka zanj. Vzdržujemo ga z rednim uživanjem nezdrave hrane, prekomerno težo (odvečno maščobo naš imunski sistem prav tako dojema kot nekaj, kar je treba napasti), kajenjem in prekomernim uživanjem alkohola. Vse to naše telo razume kot grožnjo, na katero se mora odzvati – z vnetjem.

Torej, poskrbite, da pogasite vnetje, ki se ga najverjetneje niti ne zavedate. Pri tem se zelo dobro obnesejo protivnetna živila, saj vsebujejo take hranilne snovi (maščobne kisline omega 3, vitamini, fitohranila, kot so flavonoidi, vlaknine …), ki so znane po tem, da zavirajo vnetje.

Kaj pa mešana solata vsak dan – z oljčnim oljem, začimbami, čebulo in/ali česnom? Lahko jo obogatite s koščki lososa in zdrobljenimi oreščki. In ne se bati kalorij, saj maščobe iz rib, oreščkov in hladno stiskanih, nerafiniranih olj (ki jih ne obdelujemo toplotno) naše telo uporabi za regeneracijo.

Še bolje pa bi bilo, če bi začeli postopoma ukinjati tudi nezdrava živila: če imate dovolj trdno voljo, za začetek zmanjšajte količino, če pa to ne gre, raje določite en dan v tednu, ko si boste dali duška. Za telo je najbolj škodljivo, kar počnete vsak dan, ne pa občasne razvade.

Kot tolažba: Ljudje smo bitja navad. Naše telo se prilagaja na okolje, torej tudi na okuse. Zato začnite trenirati telo za telesu zdravo prehrano. Če boste vztrajni, se bo vaše telo po začetnem odporu kmalu »navleklo« na zdrava, polnovredna živila. Tu pa imajo ključno vlogo tudi naše dobre črevesne bakterije. Več o tem pa drugič.

Avtorica: Adela Vuković