RAZBIJAMO MITE: So začimbe dobre za naše telo?

RAZBIJAMO MITE: So začimbe dobre za naše telo?

25. feb. 2016

Pojavlja se vprašanje – ali začimbe in zelišča v hrano dodajamo le zaradi izboljšanja okusa, ali učinkujejo tudi na naše zdravje?

Najprej opredelimo kaj sploh zelišča so – vključno z baziliko in peteršiljem, zelišča predstavljajo vrhnje dele rastlin, liste, stebla in morebitne cvetove rastlin. Pri začimbah, pa gre večinoma za semena (kumina), plodove, lubja (cimet) ali korenine.

Zelišča in začimbe lahko pomagajo pri preprečitvi nastanka nekaterih kroničnih bolezni kot so rak, diabetes in bolezni srca. Prav tako je cimet dokazano eno od najbolj uporabljenih začimb na svetu, popularnost pa uspešno opravičuje s izjemnim antioksidativnim delovanjem. Skozi zgodovino so ga uporabljali kot naravni antiseptik, saj zavira obolenja, vnetja in ob redni uporabi tudi resnejše bolezni.

Poleg cimeta, našemu zdravju koristijo tudi druga zelišča in začimbe, nekatera od teh so čili, kurkuma, česen, origano, česen in rožmarin. Njihove koristi za zdravje so preučevali v ameriškem Centru za človekovo prehrano. [1]

Polifenoli so najbolj razširjeni antioksidanti v naši prehrani.[2] Zanimivo je dejstvo, da jih v svoji sestavi vsebujejo zelišča, začimbe, nekatero sadje ter zelenjava, pravi čaj in rdeče vino. Antioksidanti delujejo kot prosti radikali, na katere se škodljivi stranski proizvodi vežejo in tako zavarujejo naše telo. Zdravstvene težave, kot so bolezni srca, diabetes, rak, so posledica oksidativnih poškodb. Antioksidanti prav tako izboljšujejo imunsko obrambo in s tem zmanjšujejo tveganje za nastanek raka in drugih okužb.

Vonj, okus, korist za zdravje

Zelišča in začimbe primarno uporabljamo kot ojačevalce okusa ter vonja naših jedi. Z njihovo pomočjo lahko brez dodajanja kalorij, sladkorja ali maščob popolnoma spremenimo okus jedi – in jo tako izboljšamo.

Problem s katerim se sooča današnja družba je previsok pritisk, ki je nemalokrat posledica presoljene hrane. Zato namesto soli začnite uporabljati več drugih začimb in z njimi izboljšajte okus. S tem boste lažje nadzorovali stabilen nivo krvnega pritiska, prav tako zmanjšanje uživanja soli lahko vpliva tudi na lažji nadzor vaše teže. [3]

Top 5 za vsak dan!

  1. 1.     Cimet

Uporabljali so ga že Egipčani, zaradi takratne redkosti pa je bil darovan kot darilo kraljem. V obliki kot ga poznamo danes je izdelan z rezanjem stebla Cinnamomum drevesa. Ko se posuši, ga v obliki cimetovih paličic uporabljamo za dodajanje arome k napitkom in jedem. Ker je močan antioksidant je odličen za preprečevanje različnih bakterijskih vnetij, nastanek raka in diabetesa tipa 2.[4]

  1. 2.     Čili

Opisujejo ga tudi kot zelišče, ki v ustih ustvari ogenj, v očeh pa solze. V vsakodnevni prehrani ga priporočamo zaradi njegovih pozitivnih učinkov pri hujšanju, pospeševanju metabolizma, zaščite želodca ter imunskega sistema. Poleg vsega pa ga nekateri uporabljajo tudi kot naravno zdravilo proti bolečinam.[5]

  1. 3.     Kurkuma

Aktivna substanca kurkume je kurkumin, ki je močan antioksidant in preprečuje nastanek raka ter različnih vnetij. Poleg zaščite prebavil, kurkuma ugodno deluje tudi na delovanje jeter, ki skrbijo za prečiščevanje telesa. Zaradi pospešenega delovanja, se bodo toksini iz vašega telesa odvajali hitreje, prav tako boste opazili vidno zmanjšanje maščobnih oblog. [6]

  1. 4.     Česen

Izvira iz družine čebulnic in je izredno popularen zaradi svojega močnega okusa ter vonja. Skozi zgodovino so česen uporabljali za prečiščevanje in zdravljenje telesa. Poleg dodajanja okusa jedem, pomaga pri zdravljenju prehladov, grip ter znižuje nivo krvnega pritiska. Kot močan antioksidant nudi zaščito kostem, lajša delovanje jeter ter preprečuje prezgodnjo demenco ter Alzheimerjevo bolezen.[7]

  1. 5.     Origano

Njegovo ime izhaja iz grške besede oros (gore) in ganos (veselje). Poleg unikatnega okusa, je origano tudi močan antioksidant in deluje protibakterijsko. Uporablja se za zdravljenje bolezni dihal, prebavil, menstrualnih krčev in bolezni sečil. Prav tako pomaga pri zdravljenju številnih kožnih obolenj, kot so akne in prhljaj. Je bogat vir vitamina K, ki spodbuja rast kosti in proizvaja proteine za strjevanje krvi.[8]

 

 



[1] http://www.webmd.com/food-recipes/spices-and-herbs-health-benefits?page=1

[2] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4227268/

[3] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4224208/

[4] http://authoritynutrition.com/10-proven-benefits-of-cinnamon/

[5] http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=29

[6] http://authoritynutrition.com/top-10-evidence-based-health-benefits-of-turmeric/

[7] http://authoritynutrition.com/11-proven-health-benefits-of-garlic/

[8] http://www.medicalnewstoday.com/articles/266259.php