5 namigov za zdravo peko na žaru

6. jul. 2016

Slovenci smo veliki ljubitelji žara in takoj v vrsti, ko je treba kaj speči. Da bi bila peka na žaru tudi zdrava, si preberite 5 nasvetov, kako se izogniti škodljivim snovem – tudi takim, ki pogosto nastanejo med peko na višjih temperaturah.

1. Začnite s čistim žarom

Naj se zažgani in zogleneli delčki od prejšnjega pečenja na žaru ne preselijo na sveža živila. Z žičnato krtačo temeljito zdrgnite žar in ga očistite s krpo ali papirnatimi brsačami, preden ga vnovič uporabite.

2. Izognite se nastajanju škodljivih spojin med peko mesa

Med klasičnim pečenjem na žaru, ko nismo pozorni, kako obdelujemo meso, nastajata dve zdravju škodljivi spojini z zapletenimi imeni: heterociklični amini (HCA) in policiklični aromatski ogljikovodiki (PAH). HCA nastajajo, ko beljakovinsko bogato meso, perutnino in ribe izpostavljamo visokim temperaturam in odrtemu ognju. Spojine PAH pa se oblikujejo med izgorevanjem maščob pri visokih temperaturah. Ko maščoba curlja na žar, nastane dim, ki vsebuje visoke vrednosti PAH. Obe skupini kemikalij so znanstveniki že povezali z različnimi oblikami raka.

Nastajanje škodljivih spojin lahko preprečite na več načinov:

  • med drugim lahko izberete manj mastno meso oziroma vidno maščobo odstranite,
  • pecite manjše kose mesa, tako da je meso čim manj časa v stiku z grelno površino,
  • obložite žar s preluknjano folijo, da zmanjšate stik z grelno površino in preprečite kapljanje maščobe na žar,
  • če boste poprej termično obdelali meso (ga denimo pokuhali), se bo na žaru sproščalo manj škodljivih spojin,
  • dlje časa pecite na nižji temperaturi in ne prebadajte mesa z vilicami,
  • če boste pokrili meso, se bo hitreje zapeklo in
  • imejte pri roki pršilko z vodo, s katero lahko nadzirate nenadne plamene.

3. Mariniranje je vsestransko koristno

Če boste meso nekaj ur pred peko na žaru marinirali v oljčnem olju, limoninem soku in začimbah (rožmarin, timijan, origano, bazilika, janež …), boste omejili oblikovanje potencialnih rakotvornih snovi. Zakaj je tako, znanstveniki še ugotavljajo. Velike prednosti mariniranja mesa pa so tudi polnejši okus, lažja prebavljivost, sočnost in mehkoba.

4. Zelenjave naj bo toliko kot mesa

Žar poudari tudi okus zelenjave, gob in sadja. Čebula, bučke, jajčevci, paradižnik, paprika, šampinjoni … na žaru so prava poslastica, še posebno z dodatkom česna in peteršilja. Vegetarijanci vedo dobro, kako okusen je tudi sir za žar, mariniran tofu ali sejtan. Ananas ali banane pa postanejo slastna sladica. Naj bo zelenjave toliko kot mesa, saj bo tako še manjša verjetnost, da boste zaužili presežek škodljivih snovi, ki nastajajo med pregrevanjem mesa na visokih temperaturah.

5. Peka žara naj bo varna

Surovo meso, perutnina in morska hrana naj bodo shranjeni ločeno od zelenjave in drugih živil. Uporabljajte termometer za živila in preverjajte notranjo temperaturo mesa na žaru. Postavite pečeno meso na čist krožnik – ne na tistega, na katerem je čakalo surovo meso.

Sensilab priporočilo:

Vzemite s sabo AntiAcid

Ste že slišali za rek, da je tudi vsega dobrega enkrat preveč? Marsikdo ima zaradi preveč zaužite hrane, mastnih mesnin, gaziranih pijač, alkohola in drugih priboljškov težave v obliki zgage. Ne dopustite, da vam pekoč občutek v požiralniku pokvari čudovit dan, zato vzemite s sabo AntiAcid. Takoj nevtralizira želodčno kislino in prispeva k normalnemu delovanju prebavnih encimov, poleg tega pa ne vsebuje aluminijevih soli.