Zmagoviti pohod maščob

6. maj. 2016

Američani so začetek leta dobili osvežena priporočila o zdravi prehrani, ki jih vsakih pet let objavi ameriški oddelek za kmetijstvo USDA (United States Department of Agriculture). Ker se tudi Evropejci v veliki meri zgledujemo po ameriških smernicah (se spomnite že zastarele prehranjevalne piramide, na primer?), predstavljamo novosti.

Odkar so leta 1980 prvič objavili priporočila zdrave prehrane (Dietary Guidelines for Americans), se je v znanosti o nutricistiki marsikaj spremenilo. Priporočila namreč temeljijo na najnovejših nutricističnih spoznanjih, s katerimi želijo spodbujati zdrave prehranjevalne navade. In kaj je novega?

 Jejte čim bolj raznovrstno hrano

Tudi na področju prehrane je dobrodošla multikulturnost z vso raznovrstnostjo različnih kuhinj. En dan uživajte v sredozemski kuhinji, drugi dan bodite navdihnjeni z vegetarijanskimi jedmi, spet tretji pa z enolončnico na osnovi stročnic. Pri nakupu sadja in zelenjave imejte v mislih barvitost – izbor v vaši nakupovalni košarici naj bo zelen, oranžen, rdeč, rumen

Tako boste dobili dosti različnih mikrohranil (vitaminov, mineralov in drugih antioksidantov), kar bo okrepilo vaš imunski sistem in telo ter vas zaščitilo pred številnimi boleznimi (srčno-žilnimi boleznimi, sladkorno boleznijo, izgubo kostne gostote …)

 Maščobe se vračajo na naše krožnike

Prejšnje smernice so odraslim priporočale, naj omejijo dnevni vnos maščob na do 30 % vseh zaužitih kalorij. Zdaj je poudarek bolj na vrsti zaužite maščobe. Hidrogenirane in trans maščobe so še vedno nezaželene (ocvrta hrana, rafinirana rastlinska olja, margarina), nasičene maščobe (običajno so to maščobe živalskega izvora, ki so na sobni temperaturi v trdnem stanju) pa je treba omejiti na kvečjemu 10 % vseh zaužitih kalorij. Ne izogibajte pa se zdravim nenasičenim maščobam, kot so omega 3. Te naj bodo vaša prva izbira.

Dober vir nenasičenih maščob so hladno stiskana in nerafinirana olja, oreški in avokado, omega 3 pa so zastopane v mastnih ribah, kot so losos, tuna in sardele, pa tudi v orehih in hladno stisnjenem lanenem olju.

Nenasičene maščobe nas med drugim obvarujejo pred srčnimi boleznimi in izboljšajo umske sposobnosti.

Sladkor je treba čim bolj omejiti

Med najpomembnejšimi sporočili novih prehranskih smernic je drastična omejitev uživanja dodanih sladkorjev, ki jih v veliki meri pravzaprav popijemo. Maksimalna priporočena količina je 10 % vseh zaužitih kalorij, še bolje pa bi bilo to količino razpoloviti. Če poenostavimo, to pomeni največ 12 čajnih žličk sladkorja na dan za povprečnega odraslega (za ilustracijo: v eni pločevinki Coca-Cole je kar 9 žličk sladkorja).

Torej, pazite tudi na sladke pijače in na sladkor, ki ga dodajate v kavo ali čaj. Prekomerno uživanje sladkorja je namreč povezano s tveganjem za številne bolezni sodobnega časa, pa tudi z epidemijo debelosti.

Mogoče je med vsem naštetim priporočili najtežje upoštevati tisto pod prvo točko. Kako v vsakdanji naglici svoj jedilnik obogatiti z raznovrstnim sadjem in zelenjavo, jesti pestro, čim bolj sveže in po možnosti lokalno?

Dober odgovor na potrebe po vitaminih, mineralih in drugih antioksidantih današnje ženske in moškega ponujata ALL IN A DAY Multivitamin za ženske in ALL IN A DAY Multivitamin za moške. Sta iz 100% naravnih sestavin in zasnovana tako, da zadovoljita specifične potrebe po hranilih tako ženskega kot moškega telesa.